torsdag 30 augusti 2012

Alfred magont
I dag på eftermiddagen när jag var på jobbet fick jag ett sms som inte var så roligt att läsa. Fredrika hade åkt till Astrid Lindgrens sjukhus med Alfred. Han hade ont i magen och varit ledsen hela dagen. Då kände jag mig onödigt orolig. Jag har aldrig oroat mig över saker tidigare, men när ens lilla knodd på snart 3 månader mår dåligt så kändes det inte bra.

Det visade sig att han har ett brock i ljumsken som de ska operera. Det är väldigt vanligt och inte alls farligt så det var lugnande att höra.


Jakt
När jag kom hem passade jag på att läsa ett kapitel ur Kunskap För Jakt. Mycket av den biologi som boken innehåller har jag redan lärt mig i skolan så det känns bra att den kunskapen fortfarande finns kvar. Jag somnade faktiskt till stundtals men kunde ändå läsa mig igenom.

Vissa fakta var ganska intressant. Som att större djur generellt klarar kyla bättre och att det är därför en älg i norra Sverige är större än den älg vi har i Södertälje. Det hade jag ingen aning om. Eller att det krävs 520 000 kg växter för att få fram 42 000 kg älg. Då börjar man förstå varför det är så viktigt med jakt. Hade vi inte skjutit älg i Sverige så hade det inte funnits tillräckligt med näring och vi hade börjat se svält och fått en sämre älgstam än den vi har idag.

Nästa kapitel i boken går under rubriken Högvilt, det ska bli spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar