söndag 2 september 2012

Kängor
Jag har velat ta med Fredrika ut i skogen för att plocka kantareller. Men det har ösregnat i flera dagar. Så vädret har hindrat oss. Eller snarare hindrat mig. Fredrika har bra regnkläder medan jag inte äger ett enda plagg som är vattentätt. Det känns inte rätt att vädret ska styra mina aktiviteter så jag bestämde mig för att börja handla in utrustning som tål regn.

Jag har efterlyst ett par prisvärda kängor ganska länge och har läst runt på olika forum för att finna tips. Många kängor som jägare rekommenderade såg alldeles för klumpiga och osmidiga ut. Hur ska man kunna smyga på ett djur med två tegelstenar på fötterna? Proffsen, dvs. jägare i Afrika eller t.o.m samer, använder sig utav skor med mjuk sula och mycket rörlighet för att undvika att bli påkommen när de smyger.

Efter en hel kvälls letande och jämförande hittade jag ett par som känns rätt. Ett par Avignon Chiruca Jokk. De kostade mig 1600:-. Jag återkommer med kritik när jag testat dem.

Planerat äventyr
Fredrikas familj (pappa, styvmor, lillebror, tvillingbror och lillasyster) kom på besök idag. Rasmus (tvillingbror) upptäckte snabbt att det låg en del jägarböcker framme. Rasmus är mycket insnöad på vildmark och äventyr. Han brukar kunna dra iväg ut i skogen utan mat alldeles ensam och leva som en vilde i några nätter. Hursomhelst, vi började prata om jakt och natur och Rasmus tyckte att han och jag ska ut i skogen och övernatta. Ett utmärkt tillfälle att testa mina nya kängor tänkte jag och sa att jag var intresserad. Däremot sa jag redan nu att jag inte går ut i skogen utan stormkök och mat. Så någon helg framöver så drar vi ut på äventyr, jag lär blogga om det.


1 kommentar: