lördag 1 september 2012

Ingen fotboll 
Idag har Telge Truckers bortamatch mot Norrköping Panthers. Tyvärr kan jag inte medverka eftersom att Alfred har åkt på en förkylning och smittat både mig och Fredrika. Jag var sugen på att lira men det är inte lönt när man är krasslig. Vi spelade mot Norrköping hemma på Brunnsängs IP i slutet av maj. Då vann vi med 64-0 så jag tror nog att laget klarar av att vinna utan mig. Vi har förlorat två matcher i rad nu så vi skulle behöva vinna för att slippa en tre matchers förlustsvit.

Joel
Morfar ringde tidigare idag och ville ha hjälp med att bära in hans utemöbler. Självklart ställer man upp. Som alltid med morfar och hans äventyr så har tiden en tendens att rinna iväg. Men han sa att det inte skulle ta mer än en timme.

Morfar är en gammal storjägare med många erfarenheter. Han vet om att jag håller på att lära mig om jakt så han brukar ge mig en del grejer. Idag fick jag en bok som hans kompis är författare till, "Jakt Enligt Lag". Det är mer eller mindre en bok som innehåller lagar kring jakt. 

Vi pratade vidare och han berättade lite om hans syn på vargjakt. Han sa bland annat att en varg inte ger sig på de största älgarna. De dödar hellre en fjoling över en 20 taggad tjur (1). Det är sunt för reproduktionen av älg. En jägare skjuter dock hellre en 16 taggare än en 12 taggare. Därför är det viktigt att ha kvar varg i Sverige.

Han sa i vintras att jag skulle få hans gevär om jag tar jägarexamen. Det sa han även idag. Det är en morot som får heta duga.

På tal om morötter och eftersom att vi alla är förkylda idag så kommer jag tillaga en stark middag. Chili, pepparrot och vitlök får sätta tonen i en kryddig korvgryta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar